keskiviikko 2. syyskuuta 2009

HELVARY-tiedote 2_2009

HYVÄT VANHEMMAT, JOHTOKUNNAT JA VANHEMPAINYHDISTYSAKTIIVIT!

Oikein reipasta syksyn alkua 2009 kaikille!
Tämä on HELVARYn eli Helsinkiläisten vanhempainyhdistysten alueyhdistys ry:n HELVARY-tiedote 2/2009.

Toivon, että lähetätte tätä viestiä eteenpäin.
***

HELVARY julistaa *kilpailun* helsinkiläisille kouluille

"LAADUKASTA KODIN JA KOULUN VÄLISTÄ YHTEISTYÖTÄ
HELSINKILÄISESSÄ KOULUSSA".


Kilpailuun vaaditaan vain *tahtoa tehdä yhteistyötä* opettajakunnan, johtokunnan ja mahdollisen vanhempainyhdistyksen välillä.

KILPAILUN TAVOITTEENA
- avata oman koulun opettajien, vanhempien ja johtokunnan yhteinen keskustelu rakentavassa hengessä.
- luoda keskustelun tuloksena kodin ja koulun yhteistyön rakenteet, joita arvioidaan ja parannetaan suunnitelmallisesti. Suositeltavaa on, että asiat kirjataan koulun toimintasuunnitelmaan ja prosessia johtaa koulun johtokunta.
- tehdä yhteistyön kehittämisestä jatkuva prosessi.
- selkiyttää opettajien ja vanhempien rooleja, työnjakoa ja rajapintoja.

KILPAILUAIKA KOKO LUKUVUOSI
- eli elokuusta 2009 kesäkuuhun 2010: toimintasuunnitelmasta toimintakertomukseen ja loppuarviointiin.
- Ilmoittautukaa mukaan viimeistään 15. lokakuuta. Anitta.aksela @edu.hel.fi
- Arviointilomake palautettava viimeistään 19.6.2010.

OHJEET ALOITUKSEEN
a) Esitelkää asia opettajienkokouksessa, johtokunnassa, vanhempainyhdistyksessä ja oppilaskunnassa.
b) Tehkää periaatepäätös mukaan lähtemisestä (johtokunnan päätös?)
c) Käykää keskustelua, millaista juuri meidän koulun kodin ja koulun yhteistyön tulisi olla. Apuna voi käyttää Laatua kodin ja koulun yhteistyötä –aineiston yhteenvetoa (s. 29 - 31), joista tässä mm. esimerkkejä:
- miten koulun opetussuunnitelmassa ja muissa asiakirjoissa on kuvattu yhteistyön käytänteiden toteutusta?
-vastaavatko yhteistyön kirjatut periaatteet ja koulun arki toisiaan
- saavatko vanhemmat riittävästi tietoa lapsensa oppimisesta ja koulunkäynnistä?
- vallitseeko yhteistyössä koulun sisällä sovittu laadullinen ja määrällinen tasalaatuisuus?
- miten tietoa välitetään?
- tietävätkö vanhemmat, mitä tehdä, jos tulee ongelmia
- tulevatko koulun arki ja opettajien työtavat vanhemmille tutuiksi
- miten vanhemmat ja opettajat kommunikoivat? Onko ylilyöntejä puolin tai toisin?
- Lisäideoita keskusteluun ja Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön aineiston yhteenveto yhteistyön laatutekijöistä tulee lähipäivinä blogiin: www.helvary.blogspot.com
d) Johtokunta kerää kehittämisehdotukset ja ideat. Koulun toimintasuunnitelmaa 2009-2010 täydennetään yhteistyön suunnitelmalla ja esimerkiksi pelisäännöillä ja sovituilla käytenteillä.
e) Ilmoittaudukaa mukaan viim. 15.10. mennessä.
f) Viestittäkää kilpailusta vanhemmille ja oppilaille

KOULUN ITSEARVIOINTI KEVÄÄLLÄ
- Toukokuussa 2010
- Tärkein kriteeri on johtokunnan, vanhempien ja opettajien yhteinen tahtotila laadukkaaseen kodin ja koulun yhteistyöhön, joka näkyy suunniteltuina toimenpiteinä ja joiden toteutumista seurataan
- Toimintakertomus 2009 – 2010 toteuma arvioidaan
- Lisäksi yhteistyön suunnitelman arviointi erillisellä HELVARYn lomakkeella. Yhteistyötä arvioivat sekä vanhempainyhdistys, johtokunta että opettajat.
- Koulu palauttaa arviointilomakkeen viimeistään 19.6.2010 HELVARY:n sihteerille aanitta.aksela@edu.hel.fi. Lomake julkaistaan syksyn aikana blogissa.

VOITTAJAKOULUN KRITEERIT
- Tärkein kriteeri on johtokunnan opettajakunnan ja mahdollisen vanhempainyhdistyksen/luokkatoimikuntien yhteinen tahto laadukkaaseen kodin ja koulun yhteistyöhön.
- Lisäksi valmiit toimivat systeemit kehittämisehdotukset, innovatiivisuus, valmiit nmallit, joita voi siirtää muihille kouluihin vaikuttavat.

PALKINTO
- Helsinkiläinen laadukas koulu kodin ja koulun yhteistyössä palkitaan juhlallisessa julkistamistilaisuudessa.
- Palkintona on maineen ja kunnian lisäksi kunniakirja ja kiertopalkinto.
- Palkintoraadissa mm. Suomen Vanhempainliiton ja Klaarin edustajat.

YHTEISTYÖTAHOT
- Klaari, sosiaaliviraston ehkäisevä päihdetyö
- Helsingin opettajayhdistys suosittelee kilpailua

KILPAILUN PERUSTA
- Opetusministeriön "Perusopetuksen laatukriteerit"(2009), joista yhtenä laatukriteerinä on kodin ja koulun yhteistyö.
- Laatukriteerejä on yhteensä vain 10 kpl.
- Lisätietoja opetusministeriön sivuilta: http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2009/Perusopetuksen_laatukriteerit.html - Täällä laatukriteeristön esittely ja linkki laatukriteereihin.
- Lisäksi opetushallituksen ja Suomen Vanhempainliiton "Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön" -aineisto (2007), joka on kodin ja koulun yhteistyön kehittämisen apuväline. Sen avulla koulut ja vanhemmat voivat arvioida lainsäädännössä ja opetussuunnitelman perusteissa esitettyjen kodin ja koulun yhteistyön keskeisten periaatteiden toteutumista omassa kouluyhteisössään. http://www.suomenvanhempainliitto.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/laatua_kodin_ja_koulun_yhteistyohon_-aineisto/


Nyt kehitetään oman koulun kodin ja koulun yhteistyötä laadukkaammaksi!

Anitta Aksela
HELVARYn sihteeri

PS. HELVARYlla on blogi, jossa julkaistaan pöytäkirjat, tiedottteet jne. Käykäähän katsomassa! www.helvary.blogspot.com

--------
HELVARY eli Helsinkiläisten vanhempainyhdistys ry. lähettää tämän viestin HELVARYn jäsenyhdistysten puheenjohtajille ja muille kiinnostuneille. Jos et enää halua saada s-postia HELVARYlta, laita viesti siitä (replynä) sihteerille

Ei kommentteja: